Gå ner i vikt med mental träning

Varje gång ni försökt gå ner i vikt har ni satt ett mål. Som tex ”Nu skall jag gå ner 10 kg” eller ”Nu skall jag sluta äta godis”.
Och att sätta mål med sin viktminskning är helt rätt.
Det som folk brukar göra fel är att sätta mål som har en negativ klang eller som kroppen kan misstolka.
Det är viktigt att man sätter mål som har en positiv klang.
Som tex ”Till sommaren skall jag kunna ha den där klänningen eller bikinin”.
Mental träning kan hjälpa dig på vägen genom att se till att din hjärna hjälper dig istället för att stjälpa.
Som när ni går och handlar så tänker ni säkert. ”Nu skall jag inte köpa choklad”.
Många gånger misstolkar hjärnan detta och säger istället ”Nu skall jag köpa choklad”.
Så försök hela tiden tänka positiva tankar, såsom.
”Nu skall jag köpa goda nötter, frukter”, istället för att tänka på vad ni inte skall handla.

Gå ner i vikt via delmål

En annan viktig sak är att sätta delmål.
Ett delmål är ett mål på vägen till ert huvudmål. Huvudmålet är tex att kunna använda den där speciella klänningen i sommar.
Ett delmål kan vara att inom 2 månader skall jag kunna jogga 1 timme åt gången, eller kunna cykla till jobb utan att bli alldeles för trött.

Detta kommer att hjälpa dig gå ner i vikt.
Så ha positiva tankar, sätt delmål, följ upp delmålen, unna dig något gott. Sist men inte minst njut av tillvaron och den extra tid som du lägger på träningen.

Tänk som en vinnare och bli en vinnare.