Fettförbränning – Kom igång

Det viktigaste med att komma igång med fettförbränning kan vara att börja träna. Detta är ett effektivt sätt att bränna fett.

Vad är fettceller

Fettceller är det som du försöker ta bort genom en effektiv fettförbränning.
Dessa fettceller utgör kroppsfettet som binds i kroppen.
Fett består av blandning av så kallade triglycerider.
Triglycerider är uppbyggd av alkoholen glycerol samt tre fettsyror.
I dessa fettceller så lagras det enorma mängder energi. För att denna energin skall kunna utnyttjas så måste fettcellerna brytas ner och transporteras till musklerna.
Detta utförs i en process som heter lipolysis.

Förbränning – Träning

Fettcellerna eller den energi som lagras i fettcellerna används vid träning.
Det finns olika typer av träning. Alla former utav träning hjälper, bara så länge man kommer igång.
För att maximera fettförbränningen så brukar en tumregel vara att pulsen eller träningen skall vara mellan 55-70 % av maximal förmåga.
Men även om man inte tränar i detta tempo så påverkar ändå rörelse hur din kropp förbränner fett.

Olika typer av träning

Det finns många olika sorters träning.
Hur du än tränar så kommer du alltid att träna en av de viktigaste musklerna i kroppen. Detta är nämligen hjärtat.
För att skydda din kropp mot förslitningsskador samt få en bra hållning så är styrketräning ett sätt att komma igång.
Träning för den viktigaste muskeln i kroppen är allting som har med kondition att göra. Detta är även den mest effektiva fettförbränningstränings sättet.

Styrketräning

Styrketräning är ett bra sätt att aktivera musklerna. Detta är ett sätt som många väljer att starta med, detta pga kroppen byggs upp samt att det syns.
Styrketräning bör inte vara ens enda träningsform. Även om kroppen bygger muskler och ökar ämnesomsättningen så är det viktigt att hjärtat tränas.
Så det rekommenderas även att någon form av motionsträning utförs.
Tex joggning, spinning, friskis och svettis.

Konditionsträning

En gammal myt är att man måste vara igång i minst 20 minuter för att det skall verka. Det viktigaste vid konditionsträning är att man kommer igång och kommer ut.
Det som är bra med konditionsträning är att i många fall är det lätt att starta. Ta på sig ett par skor, gå ut genom dörren och börja jogga.

Ha ett mål

Alltid viktigt att ha ett mål när du börjar med någon form utav träning. Se även till att ha delmål. Försök även ha realistiska mål, även att det inte skall vara alldeles för hårt att nå dessa mål.
Det viktigaste är att komma igång, inte att gå ut och springa 1 mil första gången man är ute.

Pulsträning

För att se mer information om pulsträning så läs:Pulsklocka – Pulsträning – Pulsmätare